Wie zijn we?
Leersteuncentrum CO biedt leersteun in het gewoon onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en hun schoolteam. Leersteuncentrum CO doet dit in samenwerking met scholen buitengewoon onderwijs, scholen gewoon onderwijs, CLB’s, pedagogische begeleidingsdiensten (PBD), ouders en andere betrokken partners. CO staat voor co-creatie, compagnon en Centrum Oost.
Onze kernwaarden, ook te zien in ons logo, zijn:
· samen
· partnerschap
· ondersteuning
· verbinding
· betrouwbaar
· groei
· duurzaam
· inclusie
· professioneel
De leerondersteuners vormen samen een team per regio. De teams worden multidisciplinair samengesteld. Leerondersteuners met verschillende expertises en achtergrond werken zo samen en versterken elkaar om zowel trajecten van brede als kleine types te ondersteunen.
Wat doen we?
Voor wie komen we?
De school voor gewoon onderwijs kiest met welk leersteuncentrum ze samenwerkt. Dit leersteuncentrum is verantwoordelijk voor alle leersteuntrajecten binnen de school, zowel voor de brede als voor de kleine types.
​
​
brede types
leerlingen met leermoeilijkheden (type basisaanbod)
leerlingen met
een gedrags- en
emotionele
moeilijkheid of stoornis
(type 3)
leerlingen met
een autismespectrum-
stoornis
(type 9)
kleine types
leerlingen met
een algemene
ontwikkelings-
achterstand
(type 2)
leerlingen met
een motorische
beperking
(type 4)
leerlingen met
een visuele beperking
(type 6)
leerlingen met
een auditieve
beperking
(type 7 auditief)
leerlingen met
een spraak- en
taalontwikkelings-
stoornis
(type 7 STOS)
Wanneer Leersteuncentrum CO zelf niet over geschikte expertise in de juiste regio beschikt, kunnen we kiezen voor een ad hoc samenwerking met een ander leersteuncentrum.
Wanneer komen we in beeld?
Je hebt als school voor een leerling met specifieke onderwijsbehoeften heel wat acties ondernomen op fase 0 en 1 en er is verdere ondersteuning nodig. De school, ouders en/of leerlingen kunnen hierbij hulp vragen aan het CLB en de PBD.
Je hebt samen met het CLB een HGD-traject doorlopen (ouders en leerling betrokken).
Het CLB, de school en ouders/ leerling hebben geconcludeerd dat leersteun vanuit het leersteuncentrum op fase 2 en 3 noodzakelijk is.
Het CLB schrijft een verslag gemeenschappelijk curriculum, OV4-verslag of een IAC-verslag. Op basis van de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en) stelt de school een ondersteuningsvraag. Dit is het vertrekpunt van het leersteuntraject.
Leersteunplan
Het leersteunplan omschrijft de doelstellingen en de concrete acties met betrekking tot het leersteuntraject. Het leersteunplan is raadpleegbaar via het platform Diplon.
​
Diplon voldoet aan de huidige GDPR-wetgeving. Dit betekent dat iedereen inlogt met itsme of kaartlezer. Alleen wie toegang kreeg tot het dossier kan dit bekijken. Ouders zien enkel de gegevens van hun eigen kind.
​
Het leersteunplan wordt weergegeven in de CirCQel. Deze wordt gemaakt na de startvergadering en aangevuld na iedere evaluatie.
-
ga naar "beheer aanvragen"
-
selecteer de leerling
-
selecteer "CirCQel"
​
​
​
​
Door bovenaan te klikken op kan je de weergave van het leersteunplan aanpassen naar een een cirkel- of lijstweergave.
Onze visie
De visie van Leersteuncentrum CO is gebaseerd op vier pijlers:
-
Leersteuncentrum CO heeft een positieve mindset
-
Leersteuncentrum CO werkt samen
-
Leersteuncentrum CO streeft naar duurzaamheid
-
Leersteuncentrum CO gaat op weg naar inclusie
​
​
​
​
​
​
Aanmelden
Voor de leerlingen van de brede types wordt gewerkt met een vast pakket aan middelen voor een heel schooljaar. Dit verandert niet naargelang het aantal aanmeldingen. Voor de kleine types worden per leerling middelen gegenereerd. De leerlingen worden geteld op twee teldagen.
​
Aanmelden voor leersteun kan gedurende het hele schooljaar.
De criteria voor een geldige aanvraag zijn:
​
-
Er is een geldig GC/IAC/OV4-verslag te raadplegen op het IRIS-platform
-
Er is een ondersteuningsvraag vanuit de school (nood aan leersteun)
Aanmeldingen gebeuren via https://www.diplon.be/.
​
Dit platform maakt het aanmelden eenduidig en zorgt voor en optimaal overzicht van alle administratie rond de leersteun.
Contact
Indien u vragen heeft over onze algemene werking kan u terecht bij de directeur of coördinator.
Iedere regio wordt aangestuurd door één of twee leerondersteuners met extra opdracht 'regiowerking', die tevens het aanspreekpunt zijn voor scholen, CLB's en ouders. Indien u vragen heeft over de specifieke werking kan u steeds via mail of per telefoon bij hen terecht.
Regio Leuven-Rotselaar
Regio Leuven-Lubbeek
Regio Aarschot-Diest
Regio Tienen-Landen
Heb je een klacht?
Binnen onze werking geloven we sterk in een groeigerichte mindset en een open feedbackcultuur. Hierbij behouden we wat goed
is en veranderen we wat niet werkt. We baseren ons hiervoor op de feedback van onze samenwerkende partners. Via onderstaand klachtenformulier heb je de mogelijkheid om een klacht te formuleren.
​
In de kijker
Nieuwsbrief
Doelgroep in de kijker
De vakantie komt eraan! Zoek je een leuke manier om je kind met een visuele handicap zelfstandig en educatief bezig te houden tijdens de zomervakantie?
Wist je dat je bij de Brailleliga vakantieboeken kan bestellen voor kinderen van 6 tot 12 jaar?
Er bestaat een versie van het aangepaste vakantieboek voor slechtziende kinderen in grootdruk en een versie in braille voor blinde en zwaar slechtziende kinderen. De tekeningen zijn speciaal aangepast met voelbare reliëflijnen en duidelijke kleurcontrasten.
​